Emulatory poduszek powietrznych to elektroniczne urządzenia mające symulować obecność sprawnej poduszki lub napinacza pasów w instalacji samochodu, najczęściej po to, by usunąć błąd SRS (airbag) na desce rozdzielczej bez faktycznej naprawy systemu. Ich stosowanie jest niezwykle kontrowersyjne i nielegalne w większości krajów, ponieważ realnie obniża poziom bezpieczeństwa pasażerów i kierowcy. Ponadto, emulator poduszki lub napinacza może powodować nieprawidłową pracę innych podsystemów samochodu. Po pierwsze, system SRS jest połączony siecią CAN z innymi układami – ABS, ESP, systemem kontroli trakcji, a często także układem klimatyzacji, czujnikami przeciążenia czy ogranicznikami mocy. Nieprawidłowe sygnały z emulatora mogą zakłócać przesył danych w magistrali CAN, powodować błędne komunikaty, wyłączanie funkcji bezpieczeństwa (np. automatyczne odłączanie poduszek w razie awarii, nieprawidłowe wyzwolenie napinaczy, błędy czujników pasażera lub dziecięcych fotelików). Często spotykane są sytuacje, w których po montażu emulatora pojawiają się kolejne kody błędów związane z czujnikami pasów, kontrolą prędkości czy wspomaganiem kierownicy. Może także dojść do wyłączenia innych funkcji komfortu (nawiewu, wentylacji czy sterowania fotelami), a w niektórych autach fałszywy sygnał z emulatora powoduje trwałe przejście systemu w tryb awaryjny, uniemożliwiając pełne działanie układów bezpieczeństwa. Podkreślić trzeba, że nawet jeśli emulator chwilowo „oszukuje” system kontroli SRS, to podczas wypadku nie aktywuje żadnej poduszki czy napinacza – realnie zagrażając życiu i zdrowiu. Z technicznego i prawnego punktu widzenia emulatory nigdy nie powinny być używane jako zamiennik autentycznej naprawy, a każda próba ich montażu wymaga natychmiastowego usunięcia i właściwej regeneracji układu poduszek i napinaczy.