Czy filtr GPF montuje się tylko w silnikach benzynowych z turbodoładowaniem?

Filtr GPF (Gasoline Particulate Filter), znany również jako OPF (Otto Particulate Filter), to rozwiązanie stosowane w nowoczesnych samochodach z silnikami benzynowymi, mające na celu ograniczenie emisji cząstek stałych do atmosfery. Choć powszechnie kojarzy się go głównie z jednostkami wyposażonymi w turbosprężarkę, w rzeczywistości GPF montuje się zarówno w silnikach benzynowych z turbodoładowaniem, jak i w coraz większej liczbie silników wolnossących, zwłaszcza tych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wynika to z faktu, że nowoczesne silniki benzynowe, niezależnie od obecności turbo, generują więcej cząstek stałych niż starsze konstrukcje z wtryskiem pośrednim. GPF działa na podobnej zasadzie jak filtr DPF w dieslu – zatrzymuje cząstki stałe, które następnie są wypalane podczas normalnej pracy silnika. Wymogi norm emisji Euro 6d i nowszych sprawiły, że producenci muszą montować GPF nie tylko w mocnych, doładowanych jednostkach, ale także w mniejszych, ekonomicznych silnikach wolnossących. GPF jest więc coraz częściej standardem w nowych samochodach benzynowych, niezależnie od tego, czy są to pojazdy sportowe, miejskie czy rodzinne. Montaż filtra GPF jest szczególnie istotny w autach z bezpośrednim wtryskiem, gdzie proces spalania sprzyja powstawaniu większej ilości cząstek stałych. Warto wiedzieć, że obecność GPF nie wpływa negatywnie na osiągi silnika, jeśli jest on prawidłowo eksploatowany i regularnie serwisowany.