Czy filtr GPF może ulec mechanicznemu uszkodzeniu?

Filtr GPF (Gasoline Particulate Filter), znany także jako OPF, jest elementem układu wydechowego nowoczesnych silników benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Choć został zaprojektowany z myślą o wytrzymaniu pełnego cyklu życia pojazdu, może ulec mechanicznemu uszkodzeniu, szczególnie w wyniku niewłaściwej eksploatacji lub awarii innych podzespołów. Najczęstszą przyczyną uszkodzeń mechanicznych GPF są uderzenia w przeszkody na drodze, kamienie, fragmenty nawierzchni czy nieprawidłowy montaż podczas napraw układu wydechowego. Uszkodzenie obudowy filtra prowadzi do rozszczelnienia, przez co spaliny mogą omijać element filtrujący. Wewnątrz filtra znajduje się ceramiczny wkład, który jest wrażliwy na gwałtowne zmiany temperatury, wstrząsy i uderzenia – pęknięcie lub skruszenie wkładu skutkuje utratą skuteczności filtracji i koniecznością wymiany całego podzespołu. Do uszkodzenia GPF może dojść także w wyniku przegrzania, np. w przypadku awarii układu zapłonowego, nadmiernego dopływu paliwa do wydechu lub nieprawidłowej pracy sondy lambda. Objawami uszkodzenia są spadek mocy, kontrolka silnika, nietypowe dźwięki z wydechu i wzrost emisji spalin. Regularna kontrola stanu układu wydechowego, unikanie jazdy po nierównościach oraz szybka reakcja na wszelkie niepokojące objawy pozwalają zminimalizować ryzyko mechanicznego uszkodzenia filtra GPF.