Czy filtr kabinowy może blokować dopływ powietrza do klimatyzacji?

Filtr kabinowy, zwany również przeciwpyłkowym, to element układu wentylacji i klimatyzacji, którego zadaniem jest oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza pojazdu z pyłków, kurzu, sadzy i innych zanieczyszczeń. Jego stan ma bezpośredni wpływ na efektywność działania układu klimatyzacji i wentylacji. Zabrudzony lub zapchany filtr kabinowy stawia duży opór przepływowi powietrza, co prowadzi do ograniczenia ilości powietrza docierającego do parownika klimatyzacji. Objawami blokowania dopływu powietrza przez filtr są przede wszystkim słaby nawiew, nierównomierne rozprowadzanie powietrza w kabinie, dłuższy czas schładzania wnętrza oraz konieczność ustawiania wentylatora na wyższe biegi, co generuje dodatkowy hałas i zwiększa zużycie energii. W skrajnych przypadkach, gdy filtr jest mocno zabrudzony, może dojść do całkowitego zablokowania przepływu powietrza, co uniemożliwia skuteczne działanie klimatyzacji i prowadzi do szybkiego przegrzania silnika wentylatora. Dodatkowo, wilgoć zatrzymana w zapchanym filtrze sprzyja rozwojowi pleśni i bakterii, co skutkuje nieprzyjemnym zapachem po uruchomieniu nawiewu i ryzykiem reakcji alergicznych u pasażerów. Regularna wymiana filtra kabinowego (co 10–15 tys. km lub raz do roku, a w warunkach miejskich nawet częściej) to najprostszy sposób na utrzymanie prawidłowej cyrkulacji powietrza, skuteczność klimatyzacji i komfort jazdy. Ignorowanie stanu filtra kabinowego prowadzi do kosztownych napraw układu wentylacji i klimatyzacji oraz pogorszenia jakości powietrza w kabinie. kategoria „Filtry w samochodzie”.