Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, pełni kluczową rolę w oczyszczaniu powietrza dostającego się do wnętrza pojazdu. Jednak gdy jest zaniedbany i zatkany, może prowadzić do poważnych konsekwencji dla całego układu wentylacji, w tym przyspieszonego zużycia wentylatora nawiewu. Zabrudzony filtr kabinowy ogranicza przepływ powietrza, przez co dmuchawa musi pracować z większym wysiłkiem, aby zapewnić odpowiednią cyrkulację. W efekcie silnik wentylatora jest przeciążony, pracuje głośniej, szybciej się nagrzewa i zużywa, co może prowadzić do jego awarii. Dodatkowo, zwiększone opory przepływu powodują, że wentylator pobiera więcej prądu, co wpływa na zużycie energii i może doprowadzić do przegrzania lub przepalenia bezpiecznika. Objawami nadmiernego zużycia wentylatora są spadek wydajności nawiewu, nierównomierny przepływ powietrza, hałas podczas pracy oraz nieprzyjemne zapachy w kabinie. Regularna wymiana filtra kabinowego, najlepiej co 15–20 tys. km lub raz w roku, pozwala zachować sprawność układu wentylacji, chroni wentylator przed przeciążeniem i zapewnia komfortową jazdę. Zaniedbanie tej czynności może skutkować kosztowną naprawą lub wymianą silnika dmuchawy oraz pogorszeniem jakości powietrza w kabinie.
Strona główna Filtry w samochodzie Czy filtr kabinowy może przyspieszać zużycie wentylatora nawiewu?