Czy filtr kabinowy powinien być wymieniany po każdym odgrzybianiu klimatyzacji?

Odgrzybianie klimatyzacji to zabieg, który ma na celu usunięcie bakterii, grzybów i pleśni z układu wentylacji oraz parownika klimatyzacji. W trakcie tego procesu stosuje się specjalistyczne środki chemiczne w formie aerozolu, pianki lub płynu, które mają za zadanie zdezynfekować kanały wentylacyjne i powierzchnię parownika. Pojawia się pytanie, czy po każdym odgrzybianiu należy wymieniać filtr kabinowy. Odpowiedź jest jednoznaczna – tak, filtr kabinowy powinien być wymieniany po każdym profesjonalnym odgrzybianiu klimatyzacji. Wynika to z kilku powodów. Po pierwsze, podczas zabiegu odgrzybiania zanieczyszczenia, martwe mikroorganizmy oraz resztki środków chemicznych osadzają się na powierzchni filtra, który pełni rolę „pułapki” dla wszystkiego, co krąży w układzie wentylacyjnym. Pozostawienie starego filtra po odgrzybianiu sprawia, że część niepożądanych substancji może ponownie przedostać się do wnętrza pojazdu, obniżając skuteczność zabiegu i jakość powietrza w kabinie. Po drugie, wilgotny filtr kabinowy po kontakcie z aerozolem lub płynem dezynfekującym staje się idealnym środowiskiem do ponownego rozwoju pleśni i bakterii, co może skutkować szybkim powrotem nieprzyjemnych zapachów i ryzykiem reakcji alergicznych u pasażerów. Wymiana filtra kabinowego po odgrzybianiu to także gwarancja pełnej wydajności układu wentylacji i klimatyzacji – nowy, suchy filtr zapewnia prawidłowy przepływ powietrza, skutecznie zatrzymuje pyłki i zanieczyszczenia, a także chroni parownik przed zabrudzeniem. Regularna wymiana filtra kabinowego (co 10–15 tys. km lub raz do roku, a po każdym odgrzybianiu bezwzględnie) to podstawa zdrowego mikroklimatu w samochodzie. Zaniedbanie tej czynności niweczy efekty dezynfekcji i może prowadzić do kosztownych napraw układu klimatyzacji.