Wymiana filtra oleju bez spuszczania całego oleju z silnika jest możliwa i w wielu przypadkach praktykowana, szczególnie gdy zachodzi konieczność wymiany samego filtra, np. w przypadku wycieku lub podejrzenia jego uszkodzenia. W nowoczesnych samochodach filtr oleju jest zwykle umieszczony w górnej części silnika lub na jego boku, co pozwala na jego demontaż bez konieczności spuszczania całego oleju z miski. Po odkręceniu filtra z układu wypłynie niewielka ilość oleju, która znajduje się w samym filtrze i jego okolicach – zwykle jest to od 0,2 do 0,5 litra. Pozostała część oleju pozostaje w misce olejowej i kanałach smarujących. Po wymianie filtra należy uzupełnić poziom oleju do zalecanego przez producenta, sprawdzając go na bagnecie. Warto pamiętać, że wymiana samego filtra bez wymiany oleju nie jest zalecana jako standardowa procedura serwisowa – najlepsze efekty dla ochrony silnika daje jednoczesna wymiana oleju i filtra. Jednak w sytuacjach awaryjnych lub przy świeżo wymienionym oleju, wymiana tylko filtra jest możliwa i nie powoduje utraty całego środka smarnego. Kluczowe jest zachowanie czystości podczas pracy, prawidłowe dokręcenie nowego filtra oraz kontrola szczelności po uruchomieniu silnika.