Czy filtr OPF może uszkodzić sondę lambda?

Filtr OPF (Gasoline Particulate Filter, znany też jako GPF) to element układu wydechowego montowany w nowoczesnych silnikach benzynowych w celu ograniczenia emisji cząstek stałych. Teoretycznie, prawidłowo działający OPF nie powinien mieć negatywnego wpływu na sondę lambda, która odpowiada za pomiar zawartości tlenu w spalinach i sterowanie składem mieszanki paliwowo-powietrznej. Jednak w praktyce, w przypadku zatkania lub nieprawidłowej regeneracji OPF, może dojść do wzrostu ciśnienia i temperatury w układzie wydechowym, co pośrednio wpływa na pracę sond lambda. Zbyt wysokie ciśnienie spalin może prowadzić do cofania się spalin w kierunku sondy, osadzania się sadzy i popiołu na jej powierzchni oraz przegrzewania elementu pomiarowego. W efekcie sonda lambda może zacząć podawać błędne odczyty, co skutkuje nierówną pracą silnika, wzrostem zużycia paliwa, pojawieniem się kontrolki „check engine” i błędów w sterowniku silnika. Długotrwała jazda z zatkanym OPF może prowadzić do trwałego uszkodzenia sondy lambda, a nawet katalizatora. Objawami problemów są spadek mocy, szarpanie, dymienie, wzrost zużycia paliwa oraz pojawienie się błędów dotyczących układu wydechowego. Regularna diagnostyka, kontrola stanu OPF i sond lambda oraz stosowanie odpowiedniego oleju silnikowego to podstawa bezproblemowej eksploatacji nowoczesnych silników benzynowych z filtrem OPF.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: