Czy filtr powietrza wpływa na emisję spalin w teście diagnostycznym?

Filtr powietrza to jeden z podstawowych elementów układu dolotowego, odpowiedzialny za oczyszczanie powietrza zasysanego przez silnik z kurzu, pyłu, owadów i innych zanieczyszczeń. Jego stan ma bezpośredni wpływ nie tylko na trwałość silnika, ale także na skład mieszanki paliwowo-powietrznej i emisję spalin. W teście diagnostycznym, takim jak okresowe badanie techniczne, sprawdzany jest poziom emisji tlenku węgla (CO), węglowodorów (HC), tlenków azotu (NOx) oraz cząstek stałych (w dieslach i nowoczesnych benzynach). Zanieczyszczony lub zapchany filtr powietrza ogranicza ilość tlenu dostarczanego do komory spalania, co skutkuje wzbogaceniem mieszanki i niepełnym spalaniem paliwa. Efektem jest wzrost emisji CO i HC, a także zwiększone zadymienie spalin w silnikach wysokoprężnych. W skrajnych przypadkach, gdy filtr jest mocno zabrudzony, samochód może nie przejść testu emisji spalin podczas przeglądu technicznego. Dodatkowo, zanieczyszczony filtr powietrza powoduje spadek mocy silnika, nierówną pracę na biegu jałowym oraz wzrost zużycia paliwa. W nowoczesnych samochodach komputer sterujący stara się kompensować ograniczony przepływ powietrza, ale przy dużym zabrudzeniu filtra możliwości korekty są ograniczone. Regularna wymiana filtra powietrza (zgodnie z zaleceniami producenta lub częściej w trudnych warunkach) to prosty sposób na utrzymanie niskiej emisji spalin i prawidłowej pracy silnika. Przed planowanym przeglądem technicznym warto sprawdzić stan filtra powietrza i wymienić go na nowy, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek podczas testu diagnostycznego. kategoria „Filtry w samochodzie”.