Filtr stożkowy to jeden z najpopularniejszych elementów tuningu układu dolotowego. Wielu kierowców montuje go z myślą o poprawie osiągów, zwiększeniu przepływu powietrza i uzyskaniu bardziej sportowego dźwięku silnika. Jednak wokół filtrów stożkowych narosło wiele mitów, zwłaszcza dotyczących ich wpływu na temperaturę sprężonego powietrza dostarczanego do silnika. Czy faktycznie taki filtr może podnieść temperaturę powietrza, a tym samym wpłynąć negatywnie na osiągi?
W teorii filtr stożkowy, dzięki większej powierzchni filtracyjnej i mniejszym oporom przepływu, powinien poprawiać ilość powietrza dostarczanego do turbosprężarki. W praktyce jednak kluczowe znaczenie ma miejsce montażu filtra. W wielu przypadkach filtr stożkowy montowany jest bezpośrednio w komorze silnika, często w pobliżu rozgrzanych elementów, takich jak kolektor wydechowy czy turbosprężarka. W efekcie zasysa on gorące powietrze spod maski, które ma znacznie wyższą temperaturę niż powietrze zasysane przez seryjny dolot poprowadzony do chłodnego miejsca (np. nadkola, przód auta).
Wyższa temperatura powietrza na wlocie do turbo oznacza, że do sprężania trafia mniej gęsta mieszanka, co przekłada się na niższą ilość tlenu w cylindrach i spadek mocy. Dodatkowo, gorące powietrze po sprężeniu w turbosprężarce jeszcze bardziej się nagrzewa, co obciąża intercooler i może prowadzić do wzrostu temperatury powietrza dolotowego trafiającego do silnika. Efektem jest nie tylko spadek osiągów, ale także większe ryzyko spalania stukowego, wzrost zużycia paliwa i szybsze zużycie podzespołów silnika.
Warto zaznaczyć, że dobrze zaprojektowany układ dolotowy z filtrem stożkowym może minimalizować te negatywne efekty. Kluczowe jest odizolowanie filtra od ciepła silnika, zastosowanie tzw. airboxa lub poprowadzenie zimnego dolotu do chłodnego miejsca poza komorą silnika. Wówczas filtr stożkowy rzeczywiście poprawia przepływ powietrza i może pozytywnie wpłynąć na osiągi, nie podnosząc temperatury sprężonego powietrza.
Podsumowując, filtr stożkowy wpływa na temperaturę sprężonego powietrza głównie wtedy, gdy zasysa gorące powietrze spod maski. Niewłaściwy montaż może prowadzić do wzrostu temperatury dolotu i spadku osiągów. Aby uniknąć tego problemu, należy zadbać o odpowiednią izolację termiczną i poprowadzenie dolotu do chłodnego miejsca. Tylko wtedy filtr stożkowy spełni swoją rolę i nie wpłynie negatywnie na pracę silnika z turbo.