W najnowszych samochodach GPS odgrywa coraz większą rolę w funkcjonowaniu aktywnych systemów jazdy: asystentów prędkości, ograniczników, predykcyjnego hamowania i zawieszenia czy nawet Lane Keeping Assist/Centering. GPS dostarcza dokładnej pozycji pojazdu na drodze i porównuje ją z cyfrową mapą trasy, co pozwala systemom – na bazie aktualnej lokalizacji – automatycznie dostosowywać prędkość do limitów (ISA), przewidywać zakręty, przejazdy przez skrzyżowania, progi zwalniające lub zmiany organizacji ruchu. Najbardziej zaawansowane systemy (np. Mercedes Drive Pilot, Tesla Navigate on Autopilot, BMW Route Preview) wykorzystują GPS do ewaluacji topografii oraz realnego ruchu (np. przewidywania sytuacji w tunelach, na mostach). Współpraca danych kamery, radaru i GPS nazywana jest fuzją sensorów – pozwala ograniczyć wpływ złych warunków atmosferycznych na decyzje systemu. Ograniczeniem GPS pozostaje aktualność map, precyzja sygnału (np. w tunelach, miastach z wysoką zabudową) i możliwe błędy lokalizacji. Niska jakość sygnału lub nieaktualna mapa mogą prowadzić do błędnych ograniczeń czy dezaktywacji ISA oraz komunikatów ostrzegających o „utracie pozycji GPS”. Ogółem GPS wyraźnie zwiększa skuteczność i przewidywalność asystentów, ale pełna redundancja wymaga niezależnej współpracy wszystkich czujników auta.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Czy GPS wpływa na działanie aktywnych systemów jazdy