Hybrydowy układ napędowy znacząco różni się konstrukcyjnie od klasycznych rozwiązań stosowanych w autach spalinowych, w tym obecnością (lub jej brakiem) rozrusznika i alternatora. W większości współczesnych hybryd klasycznych (HEV) oraz plug-in (PHEV) nie występuje osobny rozrusznik ani klasyczny alternator. Ich funkcje przejmują wysokonapięciowe silniki/generatory elektryczne wchodzące w skład napędu hybrydowego. Start silnika spalinowego podczas ruszania lub w trybie Start-Stop realizowany jest przez główny silnik elektryczny-generator (MG1 lub ISG – Integrated Starter Generator), który – zasilany z baterii wysokiego napięcia – uruchamia silnik szybko i płynnie, bez typowego dźwięku ani zużycia szczotek, jak w tradycyjnym rozruszniku. Równocześnie ta sama jednostka może działać jako alternator podczas pracy silnika benzynowego, doładowując zarówno baterię hybrydową, jak i akumulator 12V poprzez konwerter DC/DC. Niektóre tańsze hybrydy mild hybrid (MHEV) mają mini-rozrusznik/alternator, ale nie jest to rozwiązanie typowe dla pełnych systemów hybrydowych. W starszych generacjach hybryd pojedynczy rozrusznik (np. do „zimnego” rozruchu) bywał zachowany, lecz współczesne konfiguracje są już całkowicie go pozbawione. Dzięki temu ogranicza się masę napędu, ilość elementów awaryjnych i poprawia bezawaryjność konstrukcji.