Odzysk energii (rekuperacja) jest fundamentalnym elementem konstrukcji współczesnego układu hybrydowego, jednak sama hybryda może funkcjonować nawet przy nie w pełni sprawnym systemie odzysku energii – choć z dużymi ograniczeniami. Gdy rekuperacja nie działa (np. uszkodzony silnik elektryczny, inwerter, przekaźnik hamowania, zużyte szczotki lub bateria blisko 100% naładowania), samochód nadal porusza się, korzystając z silnika spalinowego oraz, zależnie od konstrukcji, wspomagania elektrycznego na poziomie minimalnym, wymuszonym przez system. Konsekwencjami braku rekuperacji są zwiększone zużycie paliwa (brak energii „odzyskiwanej” z hamowania), szybsze zużycie tradycyjnych hamulców, skrócony zasięg w trybie EV oraz częstsze uruchamianie silnika benzynowego. W trybie awaryjnym lub po wykryciu błędu układ często ogranicza moc napędu, wyłącza szybkie ładowanie trakcyjnego akumulatora, a nawet blokuje niektóre tryby jazdy, aby chronić komponenty wysokiego napięcia. Pojazd przechodzi wtedy w tryb „limp home”, pozwalający na dojazd do serwisu, jednak nie jest to prawidłowa, codzienna eksploatacja hybrydy. Dłuższa jazda bez sprawnej rekuperacji skutkuje także wzrostem emisji CO2 i niemożnością pełnego wykorzystania zalet napędu hybrydowego.