Czy hybryda wyłącza się przy awarii wentylatora baterii

Wentylator baterii HV w układach hybrydowych odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu odpowiedniej temperatury akumulatora, która bezpośrednio wpływa na trwałość i bezpieczeństwo eksploatacji samochodu. W przypadku awarii wentylatora – np. jego zablokowania, uszkodzenia silnika lub odłączenia – system hybrydowy rejestruje przekroczenie temperatury ogniw podczas jazdy. Gdy czujniki wykryją przegrzanie baterii, sterownik GCU (Battery ECU) natychmiast ogranicza a nawet całkowicie wyłącza możliwość jazdy na napędzie hybrydowym. Najpierw kierowca otrzymuje komunikat ostrzegawczy („Check Hybrid System”) i ograniczenie mocy. Po przekroczeniu krytycznego progu termicznego system blokuje ładowanie i rozładowywanie HV, co sprawia, że auto może pracować tylko na silniku spalinowym lub nie pozwala w ogóle na dalszą jazdę. Obserwuje się również sytuacje, w których pojazd wchodzi w tryb awaryjny (limp mode), zmuszając użytkownika do natychmiastowego postoju i naprawy wentylatora. Reasumując, w razie awarii wentylatora baterii wysokiego napięcia hybrydowy napęd zostaje wyłączony dla ochrony akumulatora, a dalsza jazda jest niemożliwa do czasu usunięcia usterki i wykasowania błędów systemu.