Wyciek płynu chłodniczego do wnętrza kabiny pasażerskiej to zjawisko, które może nie tylko pogorszyć komfort jazdy, ale też wiązać się z poważnymi konsekwencjami dla elektroniki pokładowej. W większości przypadków przyczyną takiego wycieku jest uszkodzona nagrzewnica lub nieszczelne przewody doprowadzające płyn do tego elementu. Choć początkowo problem może wydawać się jedynie uciążliwy – objawiający się zapachem płynu chłodniczego i parującymi szybami – z czasem może przerodzić się w znacznie bardz…
Płyn chłodniczy, nawet jeśli wygląda niepozornie, jest substancją chemiczną o właściwościach przewodzących prąd. Oznacza to, że w kontakcie z elementami elektronicznymi może powodować zwarcia, korozję styków oraz długofalowe uszkodzenia podzespołów. We wnętrzu auta, szczególnie w okolicy podszybia i deski rozdzielczej, znajduje się wiele wrażliwych komponentów – od sterowników klimatyzacji i nagrzewnicy, po moduły komfortu i złącza przewodów. Jeśli płyn dostanie się do tych miejsc, może zaburzyć pracę system…
Dodatkowo wilgoć gromadząca się w tapicerce, dywanikach i piance podłogowej stanowi doskonałe środowisko do rozwoju korozji. O ile metalowe elementy karoserii są zabezpieczone przed działaniem wilgoci, o tyle piny kostek elektrycznych, gniazda i taśmy przewodzące nie zawsze mają odpowiednie zabezpieczenia. W efekcie, nawet po usunięciu przyczyny wycieku, mogą pozostać trwałe uszkodzenia instalacji elektrycznej, wymagające kosztownej wymiany elementów lub całych wiązek.
W skrajnych przypadkach nieszczelność nagrzewnicy może doprowadzić do całkowitego unieruchomienia samochodu – jeśli płyn przedostanie się do centralnego sterownika lub modułów odpowiedzialnych za pracę silnika. Objawy, które mogą sugerować problem, to m.in. migające kontrolki na desce rozdzielczej, błędy systemu ogrzewania, nieprawidłowe działanie klimatyzacji czy trudności z uruchomieniem auta. Nie można również wykluczyć zagrożenia dla bezpieczeństwa jazdy – zaparowane szyby znacznie ograniczają widoczność,…
Dlatego każda podejrzana sytuacja, w której z nawiewów wydobywa się słodkawy zapach, a pod dywanikami zbiera się wilgoć, powinna być szybko skontrolowana. Wczesna diagnoza i wymiana uszkodzonej nagrzewnicy lub uszczelnień pozwala nie tylko uniknąć poważnych usterek elektrycznych, ale też przywrócić komfort termiczny w kabinie. Nie należy bagatelizować nawet drobnych oznak – ich ignorowanie może prowadzić do kosztownych napraw oraz utraty sprawności kluczowych funkcji pojazdu.