Czy każde auto z kamerą ma Lane Assist

Wbrew pozorom, obecność kamery zamontowanej w okolicach lusterka czy w górnej części przedniej szyby nie oznacza automatycznie, że samochód wyposażony jest w system Lane Assist (asystenta utrzymania pasa ruchu). Kamera przednia bywa stosowana w nowoczesnych autach do wielu różnych funkcji: rozpoznawania znaków drogowych, monitorowania ruchu w pojazdach autonomicznych, asystowania układom automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), inteligentnego reflektora czy aktywnej kontroli martwego pola. System Lane Assist to jednak kompleksowe rozwiązanie, które oprócz kamery wymaga także dedykowanego oprogramowania, czujników kąta skrętu kierownicy, sterownika ESP oraz integracji z innymi układami wspomagania i bezpieczeństwa. Funkcja utrzymania pasa polega na bieżącej analizie sytuacji przed pojazdem, rozpoznawaniu linii na jezdni i aktywnym korygowaniu toru jazdy (najczęściej lekkim momentem na kierownicy, ostrzeżeniami lub wibracją). Część aut posiada jednak kamerę wyłącznie do funkcji rozpoznawania znaków lub wsparcia automatycznego hamowania, gdzie Lane Assist może być opcjonalny lub nieaktywowany programowo (zależnie od wyposażenia lub rynku). W niektórych tańszych wersjach kompaktów kamera spełnia tylko podstawowe zadania – przy braku układów nadzorujących ruch pojazdu na pasie, funkcja Lane Assist jest fizycznie nieaktywna. Przypisanie Lane Assist wyłącznie na podstawie obecności kamery jest więc błędem – decyduje o tym wersja oprogramowania, konfiguracja auta i wyposażenie systemu wspomagającego prowadzenie pojazdu. Sprawdzenie należy rozpocząć od instrukcji obsługi oraz menu konfiguracyjnego – jeśli Lane Assist jest obecny, można go zwykle włączyć/wyłączyć z poziomu systemu pojazdu, a w niektórych modelach informuje o swojej pracy sygnałami graficznymi lub wibracjami kierownicy.