Czy kierownica może sama skręcać przez błąd wspomagania?

Samoczynne skręcanie kierownicy przez błąd wspomagania to bardzo rzadkie, ale potencjalnie niebezpieczne zjawisko, które może wystąpić w nowoczesnych samochodach wyposażonych w elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) lub systemy wspomagania z funkcją aktywnego sterowania (np. asystent pasa ruchu, parkowania czy jazdy autonomicznej). W prawidłowo działającym układzie EPS silnik elektryczny wspomaga ruchy kierownicy wyłącznie w odpowiedzi na sygnały z czujników momentu obrotowego, kąta skrętu i prędkości pojazdu. Jeśli jednak dojdzie do poważnej awarii elektroniki, zwarcia w przewodach, błędu w module sterującym lub zakłóceń w magistrali CAN, może dojść do sytuacji, w której silnik wspomagania otrzymuje błędne sygnały i generuje niepożądany ruch kierownicy. Objawem jest samoczynne skręcanie kierownicy podczas jazdy lub postoju, nagłe szarpnięcia, drgania lub opór w kierownicy bez udziału kierowcy. W samochodach z aktywnymi systemami wspomagania (np. lane assist, park assist) błąd w module sterującym lub czujnikach może prowadzić do nieprawidłowego działania systemu i samoczynnych ruchów kierownicy. W skrajnych przypadkach może to stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Jeśli kierowca zauważy, że kierownica sama skręca, należy natychmiast zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu, wyłączyć silnik i skontaktować się z serwisem. Diagnostyka powinna obejmować sprawdzenie stanu czujników, przewodów, modułu EPS oraz aktualizację oprogramowania. Regularna kontrola stanu układu wspomagania, szybka reakcja na pierwsze objawy nieprawidłowości i korzystanie z usług autoryzowanego serwisu pozwalają uniknąć poważniejszych awarii i zapewniają bezpieczeństwo użytkowania pojazdu. kategoria „Systemy wspomagania i komfortu”.