Czy klapa bagażnika może mieć awaryjne zasilanie

W nowoczesnych pojazdach, szczególnie tych klasy średniej i premium, coraz częściej spotyka się rozbudowane systemy otwierania i zamykania klapy bagażnika oparte na elektrycznych siłownikach i zaawansowanych sterownikach. Jednym z ważniejszych aspektów bezpieczeństwa oraz funkcjonalności tego typu rozwiązań jest możliwość awaryjnego otworzenia klapy w przypadku całkowitej utraty zasilania. Zazwyczaj konstruktorzy przewidują scenariusze, w których np. rozładowany akumulator uniemożliwia korzystanie z kluczyka z pilotem, przycisków czy nawet czujników gestów. Rozwiązaniem jest zastosowanie awaryjnego zasilania – zasilanie rezerwowe może realizować się poprzez dedykowaną baterię podtrzymującą elektronikę siłownika bagażnika lub poprzez system „manual override”. W tym celu w wielu samochodach stosuje się mechaniczne dźwignie bądź ukryte linki umieszczone po wewnętrznej stronie bagażnika, do których dostęp uzyskujemy po złożeniu oparć tylnej kanapy. W autach z bardziej zaawansowaną architekturą elektryczną istnieją również zewnętrzne punkty podpięcia zasilania awaryjnego – wystarczy podłączyć odpowiedni booster lub przewody rozruchowe, by przywrócić prąd w obwodzie klapy i umożliwić jej otwarcie. Warto sprawdzić w instrukcji pojazdu, gdzie i jak przewidziano awaryjne otwieranie. Ważnym elementem nowoczesnych systemów jest informowanie użytkownika o konieczności serwisowania baterii rezerwowej lub jej wymiany po określonym czasie. Dzięki temu rozwiązania awaryjne pozostają skuteczne nawet po latach codziennej eksploatacji samochodu.