Współczesne samochody wyposażone są w zaawansowane systemy elektronicznego sterowania, które pozwalają na kontrolę wielu funkcji pojazdu, w tym działania klapy bagażnika. Blokada klapy software’owo jest jak najbardziej możliwa – producenci stosują takie zabezpieczenia zarówno dla zwiększenia bezpieczeństwa, jak i ochrony pojazdu przed nieautoryzowanym dostępem. Klapa może zostać zablokowana przez komputer pokładowy w przypadku wykrycia usterki w jednym z elementów systemu, niezgodnego napięcia, błędnej pracy czujników lub z powodu wprowadzenia określonych ustawień przez użytkownika lub serwis. W pojazdach z dostępem bezkluczykowym możliwe jest skonfigurowanie profili użytkownika tak, by klapa nie otwierała się po naciśnięciu przycisku w pilocie lub czujnika ruchu pod zderzakiem. Dochodzi też do blokad w wyniku aktywacji alarmu czy zabezpieczenia dzieci. W niektórych przypadkach uaktualnienie oprogramowania czy zmiany w kodowaniu (np. po montażu nowej klapy lub sterownika) mogą powodować, że system przestanie umożliwiać jej otwieranie lub zamykanie do momentu przeprowadzenia prawidłowej adaptacji przez diagnostę. Usunięcie blokady software’owej wymaga najczęściej podłączenia do komputera serwisowego, odczytania błędów i przeprowadzenia procedury odblokowującej zgodnej z zaleceniami producenta.