Czy kompresor nadaje się do motorsportu

Kompresor mechaniczny od lat stanowi ważny element motorsportu, szczególnie w kategoriach, w których zależy na natychmiastowej reakcji silnika na wciśnięcie gazu i dużym momencie obrotowym już od niskich obrotów. W przeciwieństwie do turbosprężarki, która potrzebuje określonego ciśnienia spalin dla pełnej wydajności („turbodziura”), kompresor działa bezpośrednio z napędu wału korbowego, co zapewnia błyskawiczny przyrost ciśnienia doładowania. Z tej przyczyny kompresory były chętnie stosowane w wyścigach samochodowych już w latach 30. i 40. XX wieku, a obecnie wracają do łask w różnych seriach wyścigowych, zwłaszcza w rajdach, pojazdach Rallycross, driftingu czy wyścigach górskich. Przewaga kompresora w motorsporcie wynika z przewidywalnej charakterystyki momentu obrotowego – natychmiastowa reakcja na gaz, nawet w niskich zakresach obrotów, pozwala na lepszą kontrolę trakcji i łatwiejsze utrzymanie samochodu w optymalnych warunkach trakcyjnych. To szczególnie istotne na śliskich, wymagających lub krętych odcinkach, gdzie ciągłość napędu ma priorytet nad maksymalną mocą. Kompresor sprawdza się także w pojazdach, gdzie ograniczone jest miejsce na duże turbosprężarki lub gdzie na wagę złota jest równomierne przyspieszanie – np. w autach sportowych ulicznych, klasycznych muscle carach lub lekkich bolidach. Minusem kompresora jest większe zużycie paliwa, nieco mniejsza sprawność niż w typowych turbo oraz konieczność częstej pielęgnacji – paski, łożyska oraz rolki wymagają regularnych przeglądów, a układ chłodzenia i smarowania musi być wydajny i niezawodny. Motorsport wymusza także stosowanie najwyższej jakości olejów i chłodnic oleju oraz olejowania kompresora. Kompresory wymagają profesjonalnego strojenia, precyzyjnego doboru map zapłonu i wtrysku, a wszelkie niedopatrzenia mogą skutkować kosztownymi awariami. W praktyce, w odpowiednio przygotowanym aucie i przy regularnych serwisach, kompresor doskonale sprawdza się w motorsporcie – pozwala osiągać świetne czasy, przewidywalne prowadzenie i frajdę z dynamicznej jazdy, będąc realną alternatywą lub uzupełnieniem turbosprężarki, szczególnie w seriach typu twincharger.