Czy komputer może samodzielnie zablokować iskrę?

Nowoczesne samochody wyposażone są w zaawansowane sterowniki silnika (ECU), które mają możliwość samodzielnego blokowania generowania iskry w określonych sytuacjach. Komputer może zablokować iskrę, gdy wykryje poważne usterki, które mogą prowadzić do uszkodzenia silnika lub układu wydechowego. Przykładami są brak sygnału z czujnika położenia wału korbowego, poważne błędy w układzie wtryskowym lub zapłonowym, przegrzanie silnika, awaria immobilizera, błędy w systemie zabezpieczeń lub wykrycie nieprawidłowego sygnału z kluczyka. ECU może także odciąć iskrę, gdy wykryje nieprawidłowości w pracy cewek, przewodów lub świec, które mogłyby prowadzić do uszkodzenia katalizatora (np. wypadanie zapłonu na wielu cylindrach). W niektórych przypadkach komputer blokuje iskrę w celu ochrony silnika przed samozapłonem, spalaniem stukowym lub w momencie awarii systemu bezpieczeństwa. Blokada iskry przez ECU objawia się brakiem możliwości uruchomienia silnika, gaśnięciem podczas pracy lub pracą tylko na części cylindrów. Po usunięciu przyczyny i skasowaniu błędów komputer przywraca normalną pracę układu zapłonowego. Diagnostyka komputerowa pozwala szybko zidentyfikować powód blokady i podjąć odpowiednie działania naprawcze.