Czy komputer pokładowy rozpoznaje brak iskry?

Nowoczesne samochody wyposażone są w zaawansowane systemy diagnostyki pokładowej OBD-II, które potrafią wykryć brak iskry w jednym lub kilku cylindrach. Komputer sterujący silnikiem analizuje sygnały z czujników położenia wału, wałka rozrządu, sondy lambda oraz czujnika spalania stukowego. Jeśli w którymkolwiek cylindrze dochodzi do wypadania zapłonu – czyli brak jest regularnej iskry – komputer rejestruje to jako błąd P0300 (wypadanie zapłonu losowe) lub P0301–P0304 (wypadanie zapłonu w konkretnym cylindrze). Objawami są nierówna praca silnika, szarpanie, spadek mocy, a także zapalenie się kontrolki „check engine”. W niektórych przypadkach komputer może ograniczyć moc silnika lub przełączyć go w tryb awaryjny, by zapobiec uszkodzeniu katalizatora. Warto pamiętać, że komputer rozpoznaje brak iskry tylko wtedy, gdy problem jest powtarzalny i wyraźnie wpływa na pracę silnika – drobne przerwy w zapłonie mogą nie być od razu zarejestrowane. Regularna diagnostyka i odczyt kodów błędów pozwalają szybko wykryć i usunąć przyczynę problemu, zanim dojdzie do poważniejszych awarii.