Kontrola trakcji (TCS/ASR) to system, który zapobiega poślizgowi kół podczas przyspieszania, wykorzystując dane z czujników prędkości obrotowej każdego koła. W przypadku uszkodzenia koła – np. przebicia opony, poważnego odkształcenia felgi lub znacznego rozmiaru koła odbiegającego od pozostałych – system może działać nieprawidłowo lub całkowicie się dezaktywować. Uszkodzone koło generuje nieprawidłowe sygnały dla czujników, co może być interpretowane przez komputer jako poślizg, prowadząc do częstych, nieuzasadnionych interwencji kontroli trakcji (np. ograniczania mocy silnika, przyhamowywania kół) lub wyłączenia systemu i zapalenia się kontrolki ostrzegawczej. W skrajnych przypadkach komputer może uznać, że system jest niesprawny i przejść w tryb awaryjny, dezaktywując nie tylko kontrolę trakcji, ale także inne powiązane systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS czy ESP. Jeżeli uszkodzenie koła jest poważne, jazda powinna być natychmiast przerwana – grozi to nie tylko awarią systemów elektronicznych, ale także utratą panowania nad pojazdem. Po wymianie lub naprawie koła system kontroli trakcji powinien powrócić do prawidłowego działania, choć w niektórych przypadkach może być konieczne skasowanie błędów za pomocą komputera diagnostycznego.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Czy kontrola trakcji działa przy uszkodzonym kole?