Kontrola trakcji i ABS to dwa ściśle powiązane systemy bezpieczeństwa, które korzystają z tych samych czujników prędkości obrotowej kół. Kontrola trakcji (ASR, TCS) zapobiega poślizgowi kół podczas przyspieszania, natomiast ABS (Anti-lock Braking System) przeciwdziała blokowaniu się kół podczas hamowania. W praktyce, jeśli dojdzie do awarii ABS, kontrola trakcji również przestaje działać, ponieważ nie otrzymuje niezbędnych danych o prędkości obrotowej kół. Najczęściej objawia się to zapaleniem kontrolek obu systemów na desce rozdzielczej i dezaktywacją funkcji bezpieczeństwa. Uszkodzenie czujnika ABS, przerwanie przewodu lub awaria modułu sterującego powoduje, że zarówno ABS, jak i kontrola trakcji nie są w stanie poprawnie analizować sytuacji na drodze i reagować na utratę przyczepności. W nowoczesnych samochodach systemy te są ze sobą zintegrowane – awaria jednego skutkuje wyłączeniem drugiego. Oznacza to, że w przypadku uszkodzonego ABS kierowca traci nie tylko możliwość bezpiecznego hamowania na śliskiej nawierzchni, ale także wsparcie podczas ruszania czy przyspieszania na trudnych podłożach. W takiej sytuacji należy jak najszybciej udać się do serwisu i usunąć usterkę, ponieważ jazda bez sprawnych systemów ABS i kontroli trakcji znacząco zwiększa ryzyko poślizgu, wydłuża drogę hamowania i może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Czy kontrola trakcji działa w przypadku uszkodzonego ABS?