Kontrola trakcji (ASR, TCS) to jeden z kluczowych systemów bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach, którego zadaniem jest zapobieganie poślizgowi kół napędowych podczas przyspieszania. System ten działa poprzez ciągłe monitorowanie prędkości obrotowej każdego koła za pomocą czujników ABS. Gdy tylko wykryje, że jedno z kół zaczyna się ślizgać, natychmiast podejmuje działania mające na celu przywrócenie przyczepności. Kontrola trakcji ingeruje w pracę silnika na kilka sposobów. Po pierwsze, może ograniczyć moc silnika poprzez zmniejszenie dawki paliwa na wtryskiwaczach, co prowadzi do chwilowego spadku mocy. Po drugie, w samochodach z elektronicznym sterowaniem przepustnicą system może domknąć przepustnicę, ograniczając dopływ powietrza do silnika. W pojazdach z turbodoładowaniem możliwe jest także otwarcie zaworu upustowego, co ogranicza ciśnienie doładowania i tym samym moc silnika. Dodatkowo, system może selektywnie przyhamować koło tracące przyczepność, wyrównując prędkość obrotową wszystkich kół. Działania te są wykonywane automatycznie przez moduł sterujący, bez udziału kierowcy. W praktyce, podczas aktywacji kontroli trakcji kierowca może odczuć chwilowe ograniczenie mocy – samochód nie przyspiesza tak dynamicznie, jakby system był wyłączony. Jednak w normalnych warunkach, gdy przyczepność jest zachowana, kontrola trakcji nie ingeruje w pracę silnika i nie wpływa na osiągi pojazdu. System ten jest szczególnie przydatny na śliskiej nawierzchni, podczas ruszania pod górę czy w trudnych warunkach pogodowych, znacząco zwiększając bezpieczeństwo jazdy.