System kontroli trakcji (TCS/ASR) został zaprojektowany przede wszystkim po to, by poprawiać bezpieczeństwo jazdy i ograniczać poślizg kół napędowych przy ruszaniu i przyspieszaniu. Wbrew obiegowym opiniom, prawidłowo działająca kontrola trakcji nie zwiększa zużycia opon – wręcz przeciwnie, może je ograniczać. System ten działa poprzez ograniczenie momentu obrotowego silnika lub selektywne przyhamowywanie ślizgających się kół, co zapobiega buksowaniu i nadmiernemu ścieraniu bieżnika. Dzięki temu opony nie są narażone na gwałtowne zerwanie przyczepności, które prowadzi do powstawania tzw. łysych placków czy nierównomiernego zużycia. W praktyce korzystanie z kontroli trakcji wydłuża żywotność ogumienia, szczególnie w warunkach obniżonej przyczepności, na mokrej, zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni. Wyjątkiem mogą być sytuacje, gdy system jest wyłączany przez kierowcę i dochodzi do częstego buksowania kół – wtedy zużycie opon rośnie. Warto pamiętać, że na trwałość opon znacznie większy wpływ mają takie czynniki jak ciśnienie, styl jazdy, rodzaj mieszanki gumowej i regularność rotacji ogumienia niż sama obecność systemu kontroli trakcji.