Czy kontrolka airbag gaśnie po naprawie

Kontrolka poduszki powietrznej (airbag/SRS) zapalona na desce rozdzielczej to zawsze sygnał, że system wykrywa błąd – w obwodzie poduszki, napinacza pasów lub czujnika bezpieczeństwa. Po usunięciu usterki, np. wymianie uszkodzonego napinacza, naprawieniu wiązki, wymianie poduszki czy skasowaniu błędu spowodowanego chwilową przerwą w obwodzie, kontrolka powinna zgasnąć – ale nie zawsze dzieje się to automatycznie. W niektórych pojazdach po naprawie i ponownym podłączeniu systemu SRS kontrolka gaśnie sama po wykonaniu procedury samo-testu w trakcie pierwszego włączenia zapłonu. Jednak w zdecydowanej większości współczesnych samochodów wskazane jest użycie specjalistycznego komputera diagnostycznego (tester OBD-II, Techstream, VCDS, itp.), by wykasować błąd permanentny zapisany w pamięci sterownika poduszek. Moduły SRS są zaprojektowane tak, że sygnał awarii pozostaje nawet po naprawieniu przyczyny, by zapobiec niewłaściwemu działaniu w trakcie poważnych usterek. W praktyce więc, po każdej ingerencji w układ SRS (z wyjątkiem testów na rozpiętym układzie), diagnostyka komputerowa i kasowanie kodów są koniecznością. Dopiero po pozytywnym przejściu self-testu i braku zgłoszonych błędów, kontrolka gaśnie, a system uznaje się za bezpieczny do użytkowania. Jeżeli mimo naprawy i kasowania kodów kontrolka nie gaśnie, oznacza to utrzymujący się problem (np. zbyt wysoką rezystancję w obwodzie, zwarcie, uszkodzony nowy podzespół lub niewłaściwą procedurę naprawy). Ignorowanie świecącej się kontrolki airbag to ryzyko braku aktywacji poduszki czy napinacza w razie kolizji, a także formalny brak sprawności technicznej pojazdu w świetle prawa.