W systemie SRS (poduszek i napinaczy) współczesnych samochodów kontrolka airbag (lub SRS, poduszka powietrzna) na desce rozdzielczej zapala się natychmiast po wykryciu błędu przez moduł sterujący systemem bezpieczeństwa. Po naprawie usterki, np. wymianie poduszki, napinacza, czujnika zderzeniowego lub usunięciu zwarcia, wielu kierowców liczy na automatyczne zgaśnięcie kontrolki – jednak w większości modeli nie następuje to samoczynnie. Moduł SRS rejestruje błąd w tzw. „pamięci trwałej” i oczekuje potwierdzenia usunięcia problemu przez zaawansowane narzędzie diagnostyczne (komputer serwisowy lub tester dealerski). Zdarzają się przypadki (stare modele), gdy po naprawie i rozłączeniu akumulatora kontrolka sama gaśnie, ale w nowoczesnych konstrukcjach norma jest trwałe zapamiętanie błędu aż do jego skasowania na poziomie komputera SRS. Wynika to z zaostrzenia wymagań bezpieczeństwa – tylko autoryzowane potwierdzenie naprawy daje gwarancję pełnej gotowości systemu, a nie przypadkowego „zniknięcia” kontrolki po zwarciu lub chwilowym zaniku błędu. Oznacza to, że po wymianie uszkodzonego elementu, podłączeniu nowej poduszki czy napinacza, należy wykonać kasowanie błędów komputerem diagnostycznym odpowiednim dla danego modelu auta. Pominięcie tego etapu może skutkować dalszą pracą systemu w trybie awaryjnym, blokadą uzbrajania się poduszek i napinaczy podczas kolizji oraz niemożliwością przejścia przeglądu technicznego. Wnioskować można, że kontrolka airbag w naprawianym pojeździe znika tylko wtedy, gdy naprawa jest dokonana poprawnie, a system SRS został zresetowany i skalibrowany za pomocą narzędzi diagnostycznych – to jedyna gwarancja bezpieczeństwa i skuteczności ochrony w razie wypadku.
Strona główna Systemy poduszek i napinaczy Czy kontrolka airbag znika po naprawie bez kasowania błędu