Czy kontrolka poduszki znika po odpięciu klemy

Kontrolka poduszki powietrznej, czyli lampka SRS (z ang. Supplemental Restraint System), jest jednym z najważniejszych sygnałów ostrzegawczych informujących o stanie bezpieczeństwa biernego w samochodzie. Jej pojawienie się na desce rozdzielczej oznacza wykrycie usterki w układzie poduszek, napinaczy pasów lub w samej elektronice sterującej tym systemem. Wiele osób wierzy, że odpięcie klemy akumulatora (zwykle minusowej) na kilka minut zresetuje układ i spowoduje zniknięcie kontrolki. Jednak w rzeczywistości odłączenie zasilania bardzo rzadko prowadzi do usunięcia problemu. Nowoczesne systemy SRS wyposażone są w pamięć nieulotną — błędy zapisywane są w komputerze sterującym poduszkami (tzw. Airbag Control Module) i przechowywane niezależnie od napięcia z akumulatora. Po ponownym podłączeniu klemy kontrolka najczęściej zapala się ponownie, jeśli usterka nie została usunięta. Wyjątkiem są starsze, bardzo proste systemy, w których określone błędy (np. chwilowe przerwy w obwodzie) mogły zostać wyzerowane po utracie zasilania — obecnie takie rozwiązania praktycznie nie występują. Dla poprawnego skasowania kontrolki niezbędne jest podłączenie do gniazda diagnostycznego OBD-II (lub dedykowanego dla SRS) i wykorzystanie specjalistycznego komputera diagnostycznego, który pozwoli na odczyt oraz kasowanie błędów po naprawie. W niektórych przypadkach, jeśli usterka jest poważna (np. uszkodzony podzespół lub przerwany przewód), komputer nie pozwoli na skasowanie błędu, dopóki problem nie zostanie naprawiony. Co więcej, samodzielne kasowanie błędów, bez rzetelnej diagnostyki i naprawy – może być bardzo niebezpieczne dla życia i zdrowia, ponieważ niesprawny system SRS nie zadziała w momencie wypadku, nie napinając pasów i nie aktywując poduszek. Dlatego podstawą jest wykonanie profesjonalnej diagnostyki, naprawa przyczyny, a dopiero potem kasowanie błędów. Odpięcie klemy może zresetować niektóre ustawienia w samochodzie, ale nie rozwiąże realnych problemów układu SRS.