Czy korek magnetyczny naprawdę zbiera opiłki metalu?

Korek magnetyczny, stosowany jako śruba spustowa w misce olejowej lub zbiorniku oleju, to proste, ale niezwykle skuteczne rozwiązanie mające na celu ochronę silnika przed szkodliwymi cząstkami metalu. W praktyce korek magnetyczny wyposażony jest w silny magnes neodymowy lub alnico, który przyciąga i zatrzymuje opiłki żelaza oraz inne ferromagnetyczne drobiny powstające w wyniku naturalnego zużycia metalowych elementów silnika. Opiłki te są zbyt małe, by zostały zatrzymane przez filtr oleju, zwłaszcza na etapie, gdy zaczynają się dopiero pojawiać w wyniku tarcia panewek, wału korbowego, wałków rozrządu czy innych ruchomych części. Zbierając je na magnesie, korek zapobiega ich krążeniu w układzie smarowania i dalszemu uszkadzaniu precyzyjnych powierzchni roboczych. Regularne czyszczenie korka magnetycznego podczas każdej wymiany oleju pozwala na ocenę stanu silnika – nagromadzenie dużej ilości opiłków może być sygnałem przyspieszonego zużycia lub poważnej awarii. Korek magnetyczny jest szczególnie polecany w silnikach sportowych, wyczynowych oraz wszędzie tam, gdzie występuje większe ryzyko powstawania opiłków metalu. To rozwiązanie nie tylko wydłuża żywotność silnika, ale także pozwala na wczesne wykrycie potencjalnych problemów, zanim dojdzie do poważnych uszkodzeń. Wysokiej jakości korki magnetyczne wykonane są ze stali nierdzewnej lub aluminium, a ich magnesy są odporne na wysokie temperatury i nie tracą swoich właściwości nawet po wielu cyklach pracy silnika.