Tak, LPG można stosować w samochodach wyposażonych w filtr cząstek stałych (DPF lub GPF) – ale z ważnym zastrzeżeniem: dotyczy to tylko silników benzynowych z filtrem GPF, ponieważ LPG nie jest stosowane w silnikach wysokoprężnych, a więc nie współpracuje z filtrami DPF, które są typowe właśnie dla diesli.
W przypadku aut benzynowych, coraz częściej wyposażanych w filtr cząstek stałych (GPF – Gasoline Particulate Filter), stosowanie LPG nie tylko jest możliwe, ale bywa wręcz korzystne. Oto dlaczego i na co warto zwrócić uwagę.
LPG spala się czyściej niż benzyna, a ilość emitowanych sadzy i cząstek stałych jest minimalna. To oznacza, że w silniku zasilanym gazem filtr GPF jest mniej obciążony, wolniej się zapełnia i rzadziej wymaga regeneracji. W praktyce może to wydłużyć jego żywotność i ograniczyć ryzyko zapchania – szczególnie przy jeździe miejskiej, która normalnie sprzyja powstawaniu nagaru i niedopalonych cząstek.
Dodatkowo, silnik zasilany gazem generuje niższe temperatury spalin, co może mieć wpływ na dynamikę regeneracji GPF. W systemach nowoczesnych, gdzie sterownik silnika i gazu są ze sobą dobrze zintegrowane, sterownik LPG może uwzględniać potrzeby układu wydechowego i – w razie potrzeby – pozwalać na czasowe przejście na benzynę, by umożliwić skuteczne oczyszczanie filtra. W praktyce oznacza to, że jeśli instalacja gazowa jest wysokiej klasy i poprawnie skalibrowana, nie tylko nie szkodzi filtrowi GPF, ale może nawet pozytywnie wpłynąć na jego trwałość.
Ważne jest natomiast, by nie montować instalacji LPG w sposób, który oszukuje komputer silnika, np. poprzez zbyt agresywną emulację wtrysku benzyny, która może zaburzyć odczyty sond lambda i czujników ciśnienia w układzie wydechowym. W nowoczesnych silnikach Euro 6 z filtrem GPF wszystkie parametry spalania są bardzo precyzyjnie kontrolowane – błędy mogą skutkować pojawieniem się kontrolki check engine lub niewłaściwym działaniem filtra.
Wniosek jest prosty: tak, LPG można stosować w silnikach benzynowych z filtrem cząstek stałych (GPF), pod warunkiem że instalacja gazowa jest nowoczesna, poprawnie skalibrowana i uwzględnia współpracę z układem oczyszczania spalin. Dobrze dobrana instalacja gazowa nie tylko nie szkodzi filtrowi, ale może go wręcz odciążać i wspierać jego długowieczność. Natomiast w dieslach z filtrem DPF gaz nie ma zastosowania – tam używa się zupełnie innych technologii paliwowych (np. dual-fuel z CNG lub LPG w specjalistycznych pojazdach flotowych, ale to już rozwiązania bardzo specyficzne).