Montaż haka holowniczego to decyzja, która wymaga nie tylko wyboru odpowiedniego zaczepu, ale też uwzględnienia wpływu na nowoczesne systemy bezpieczeństwa i asystentów jazdy. W większości nowych samochodów czujniki parkowania (ultradźwiękowe, radarowe) oraz kamery cofania i asystenci martwego pola są zainstalowane w zderzaku, w pobliżu miejsca montażu haka. Zamontowanie stałego haka lub nawet haka zdejmowanego, jeśli wystaje poza obrys zderzaka, może powodować zakłócenia w działaniu czujników parkowania – komputer może mylnie interpretować obecność haka jako przeszkodę, generując ciągłe ostrzeżenia podczas manewrowania na wstecznym biegu. W zaawansowanych pojazdach system rozpoznaje fabryczne haki i automatycznie adaptuje czujniki/kamery (programowo ignoruje ten obszar lub wyłącza część sensorów na czas jazdy z zamontowanym hakiem). W autach wyposażonych w dodatkowe systemy wspomagania (np. asystent jazdy z przyczepą, kamera 360 stopni) certyfikowany montaż haka przewiduje zasadę kalibracji – po instalacji należy inicjalizować procedurę serwisową, podczas której komputer „uczy się” obecności nowego komponentu i dostosowuje pracę czujników. Nieprawidłowo dobrany hak, brak specjalnego adaptera lub zamontowanie niezgodne z wytycznymi może prowadzić nie tylko do fałszywych alarmów, ale nawet dezaktywacji niektórych funkcji wspomagania (czyli braku obrazu z kamer czy błędów systemowych podczas manewrowania z przyczepą). Najbezpieczniej wybierać oryginalne, homologowane haki z pełnym zestawem elektronicznym oraz korzystać z serwisów mających doświadczenie w programowaniu asystentów po montażu haka – tylko wtedy układy bezpieczeństwa będą działać poprawnie zarówno w trybie z hakiem, jak i bez niego.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Czy montaż haka wpływa na działanie czujników i kamer