Prawidłowa kalibracja systemów ACC, radarów oraz czujników asystentów jazdy jest procesem kluczowym dla bezpieczeństwa i skuteczności działania układów wspomagania. Współczesne auta przewidują kalibrację przede wszystkim przy wymianie szyby, zderzaka, naprawach frontu, a także po każdym poważniejszym incydencie. Kalibracja polega na bardzo precyzyjnym ustawieniu kąta, odległości i punktu odniesienia czujników względem osi pojazdu oraz właściwych parametrów auta względem drogi. Specjalistyczny serwis korzysta w tym celu z zestawów tablic kalibracyjnych, narzędzi pomiarowych, systemów komputerowych oraz, coraz częściej, specjalnego oprogramowania serwisowego dostępnego wyłącznie dla autoryzowanych warsztatów. Próba przeprowadzenia kalibracji bez dedykowanego sprzętu jest nie tylko trudna, ale i ryzykowna: istnieje duża szansa, że ustawienia będą nieprecyzyjne, co przełoży się na błędne działanie systemów (fałszywe alarmy, brak reakcji, nieprawidłowe rozpoznawanie przeszkód, nieoczekiwane hamowanie). Niektóre starsze modele dopuszczają tzw. kalibrację dynamiczną – czyli adaptację podczas jazdy testowej po prostym odcinku drogi zgodnie z procedurą w instrukcji. Jednak nawet wtedy potrzebny jest komputer z dostępem do parametrów live i odczytem błędów, a bez potwierdzenia ustawienia przez diagnostykę serwisową nie ma gwarancji bezpieczeństwa. Nowsze systemy ACC, radarów oraz kamer wymagają wręcz dedykowanego sprzętu (targety, specjalistyczne maty), a po naprawach blacharskich czy wymianach szyb producent wręcz zastrzega obowiązkową kalibrację w serwisie. Brak profesjonalnej kalibracji może skutkować utratą gwarancji, unieważnieniem homologacji i poważnymi konsekwencjami w razie wypadku. Prawidłowa kalibracja czujników to nie tylko kwestia poprawności działania tempomatu czy asystenta hamowania, ale przede wszystkim bezpieczeństwa jazdy i ochrony prawnej właściciela pojazdu.
Strona główna Tempomaty i ograniczniki prędkości Czy możliwa jest kalibracja bez specjalistycznego sprzętu