Czy możliwe jest całkowite wyłączenie asystentów

Wielu kierowców zastanawia się, czy da się całkowicie zdezaktywować wszystkie systemy wspomagania jazdy i asystentów bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach, by polegać wyłącznie na własnych umiejętnościach. Odpowiedź zależy od producenta i modelu pojazdu. W większości współczesnych aut istnieje możliwość tymczasowego wyłączenia pojedynczych funkcji – np. Lane Assist, Adaptive Cruise Control, monitorowania martwego pola, wyłączane są z poziomu przycisków czy menu ustawień. Jednak wyłączenie wszystkich asystentów na stałe (a szczególnie dezaktywacja AEB i systemów ratunkowych) jest często niemożliwe bez ingerencji w oprogramowanie auta lub wykonania kodowania serwisowego. Z perspektywy przepisów homologacyjnych oraz bezpieczeństwa producenci blokują możliwość dezaktywowania kluczowych systemów bezpieczeństwa – każdorazowe uruchomienie silnika zwykle ponownie aktywuje domyślne ustawienia. W autach sportowych lub przygotowanych do motorsportu, możliwość wyłączenia wszystkich systemów istnieje standardowo (mode track/race). W autach cywilnych, wykonanie pełnego „OFF” całego pakietu asystentów wymaga specjalistycznego serwisu oraz często prowadzi do wyświetlania błędów, komunikatów ostrzegawczych lub utraty gwarancji. Należy pamiętać, że po wyłączeniu systemów użytkownik bierze pełną odpowiedzialność za ewentualne skutki prawne i bezpieczeństwo na drodze. Kodowanie lub fizyczne odłączanie modułów ADAS zaleca się wyłącznie do celów serwisowych lub torowych, nigdy w normalnym ruchu drogowym.