Ogranicznik prędkości (Speed Limiter) jest zaprogramowany, by blokować przekroczenie zadanej przez kierowcę lub system wartości maksymalnej. Jednak we wszystkich nowoczesnych autach przewidziano możliwość „awaryjnego” lub doraźnego przekroczenia ustawionego limitu – np. w sytuacji zagrożenia, konieczności wyprzedzania lub szybkiej reakcji na drogę. Dzieje się to poprzez mocne dociśnięcie pedału gazu za charakterystyczny „klik” (tzw. funkcja kick-down). W momencie przełamania oporu elektronicznego ogranicznika komputer umożliwia tymczasowe zwiększenie prędkości powyżej nastawy – auto przyspiesza tak, jakby ogranicznik nie był aktywny, aż do momentu zwolnienia gazu lub wyłączenia trybu awaryjnego. Funkcję tę wdrożono z powodów bezpieczeństwa: kierowca musi mieć możliwość ucieczki/przyspieszenia w krytycznych sytuacjach. W pojazdach premium czasowe przekroczenie limitu może być sygnalizowane specjalnym komunikatem na wyświetlaczu, a komputer potem przywraca poprzedni limit. Funkcja kick-down działa niezależnie od tempomatu i przy domyślnych ustawieniach w większości aut nie jest dezaktywowana, jednak można ją wyłączyć przez kodowanie diagnostyczne przy specyficznych konfiguracjach pojazdu.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Czy możliwe jest chwilowe zwiększenie prędkości przy aktywnym ograniczniku