Czy można cofnąć aktualizację oprogramowania asystentów

Nowoczesne samochody wyposażone w zaawansowane systemy asystentów jazdy opierają swoje działanie na złożonym oprogramowaniu, które jest regularnie aktualizowane przez producentów w celu poprawy bezpieczeństwa, zwiększenia funkcjonalności lub naprawy wykrytych błędów. Wiele osób zastanawia się, czy możliwe jest cofnięcie aktualizacji – tzw. „rollback” – do poprzedniej wersji oprogramowania asystentów jazdy. Teoretycznie, każda aktualizacja oprogramowania ingeruje w bazowe ustawienia i parametry pracy sterowników i czujników samochodu. W praktyce cofnięcie aktualizacji (downgrade) jest rozwiązaniem rzadko dostępnym dla przeciętnego użytkownika. Producenci samochodów stosują zabezpieczenia, które uniemożliwiają przypadkowe bądź nieautoryzowane cofanie wersji – wynika to z troski o integralność systemów bezpieczeństwa oraz z obowiązujących homologacji. Każda zmiana oprogramowania musi być zgodna z certyfikatem typu pojazdu i procedurami bezpieczeństwa, zatwierdzanymi przez urzędy homologacyjne. W niektórych przypadkach (np. w serwisach ASO) możliwe jest przywrócenie poprzedniej wersji oprogramowania, ale wyłącznie po uzyskaniu akceptacji centrali technicznej producenta i pod warunkiem uzasadnionych wskazań (np. poważna awaria po aktualizacji). Wykonywany jest wtedy profesjonalny proces reflashowania sterownika, wymagający specjalistycznych narzędzi diagnostycznych i kodów. Należy pamiętać, że większość producentów nie udostępnia oficjalnych narzędzi do użytkowniczego downgrade’u oprogramowania asystentów ani za pośrednictwem aplikacji, ani portali internetowych – dotyczy to zarówno popularnych marek (Volkswagen, Toyota, Ford), jak i segmentu premium. W przypadku samochodów po gwarancji lub importowanych, ingerencje „na własną rękę” niosą za sobą ryzyko poważnych problemów z samym pojazdem (utrata gwarancji, blokada sterownika, błędy komunikacyjne z innymi modułami). Dodatkowo z punktu widzenia bezpieczeństwa cofnięcie aktualizacji może spowodować niezgodność z najnowszymi standardami wdrożonymi po wykryciu zagrożeń (np. cyberataki, protokoły sieciowe czy zmienione limity działania sensorów). Podsumowując: cofnięcie aktualizacji oprogramowania asystentów jazdy z reguły nie jest dostępne domowymi metodami – wymaga specjalistycznej interwencji autoryzowanego serwisu i zgody producenta. W przypadkach awarii lub niezadowolenia z nowej wersji zawsze warto skonsultować się z serwisem, unikać samodzielnego wgrywania starych plików i śledzić komunikaty producenta co do kompatybilności systemów.