AdBlue to specjalistyczny roztwór mocznika (32,5% mocznika w 67,5% wody demineralizowanej), który odgrywa kluczową rolę w procesie oczyszczania spalin w systemach SCR. Pojawia się jednak pytanie: czy w sytuacji awaryjnej można dolać zwykłej wody zamiast AdBlue i jakie mogą być tego konsekwencje? Odpowiedź jest jednoznaczna – nie wolno dolewać wody do zbiornika AdBlue. System SCR jest niezwykle czuły na skład chemiczny płynu – czujniki i sterowniki kontrolują nie tylko ilość, ale również jakość AdBlue. Dolanie wody prowadzi do natychmiastowego rozcieńczenia roztworu, przez co reakcja chemiczna w katalizatorze SCR przestaje przebiegać prawidłowo. W efekcie układ wykrywa niewłaściwy skład płynu, co skutkuje wyświetleniem błędu na desce rozdzielczej, zapaleniem się kontrolki AdBlue lub check engine oraz zapisaniem kodów usterek w komputerze. W wielu samochodach, po wykryciu nieprawidłowego płynu, system SCR przechodzi w tryb awaryjny – moc silnika zostaje ograniczona, a po przejechaniu określonego dystansu (zazwyczaj 100–1000 km) rozruch silnika zostaje całkowicie zablokowany. Ponadto, dolanie wody może prowadzić do korozji elementów układu, uszkodzenia pompy AdBlue, wtryskiwacza i czujników, co wiąże się z kosztowną naprawą. Nawet niewielka ilość wody w zbiorniku AdBlue wymaga profesjonalnego przepłukania całego systemu i ponownego napełnienia oryginalnym płynem. Podsumowując: nigdy nie należy dolewać wody do zbiornika AdBlue – w razie braku płynu należy jak najszybciej uzupełnić go oryginalnym produktem spełniającym normę ISO 22241.