Dołożenie funkcji podgrzewania do przedniej lub tylnej szyby auta, która oryginalnie nie była wyposażona w tę technologię, jest wyzwaniem – zarówno technicznym, jak i logistycznym. W praktyce nie jest możliwe „doinstalowanie” podgrzewania do już zamontowanej, zwykłej szyby – nie da się bowiem zamontować przewodów grzewczych lub folii grzewczej w sposób fabryczny po stronie klienta. Jedyną skuteczną metodą jest wymiana całej szyby na model z już wbudowaną siatką grzewczą. Proces zaczyna się od zakupu dedykowanej szyby podgrzewanej przeznaczonej do konkretnego modelu auta. Ta nowoczesna szyba ma przewody grzewcze wtopione pomiędzy warstwami szkła jeszcze na etapie produkcyjnym. Montaż wymaga instalacji dodatkowego okablowania – zasilającego szybę od przekaźnika, najlepiej przez bezpiecznik oraz z odpowiednim przyciskiem do sterowania. Konieczne jest również dostosowanie instalacji elektrycznej pojazdu – zwłaszcza jeżeli moc szyby przekracza możliwości seryjnej instalacji 12V (np. dołożenie przekaźnika, grubsze przewody, dodatkowe punkty masy). Niektóre pojazdy wymagają przeprogramowania modułu komfortu, by sterownik wiedział o obecności nowej funkcji i umożliwiał jej aktywację. Doświadczenie i wiedza z zakresu elektryki samochodowej są absolutnie niezbędne – nieprawidłowe podłączenie może prowadzić do przegrzewania się przewodów, a nawet pożaru. Gotowe zestawy do montażu podgrzewania przedniej szyby są rzadkością; popularniejsze są folie grzewcze na tylną szybę, jednak ich skuteczność i trwałość jest znacznie niższa od rozwiązań fabrycznych. Ostatecznie – sensownie i bezpiecznie można dołożyć podgrzewanie tylko poprzez profesjonalną wymianę szybę na wersję z funkcją grzania, uzbrojoną fabrycznie i podpiętą przez fachową obsługę do właściwego zasilania. Warto pamiętać o homologacji i dopuszczalności zastosowanej szyby na rynku europejskim.
Strona główna Szyby i osprzęt szyb Czy można dołożyć podgrzewanie do szyby bez fabrycznego wyposażenia