Czy można jeździć hybrydą z odłączoną baterią

Współczesna hybryda nie jest przystosowana do jazdy z całkowicie odłączoną lub rozładowaną baterią trakcyjną. W większości układów nawet krótka jazda z niepodłączoną baterią HV skutkuje błędem „Check Hybrid System”, przejściem w tryb awaryjny lub całkowitym zablokowaniem możliwości jazdy. Producenci projektują system w taki sposób, że każda nieprawidłowość w pracy obwodu HV skutkuje przeważnie zablokowaniem rozruchu, odcięciem możliwości przełączenia na tryb drive oraz wygaszeniem silnika spalinowego. Detekcja braku lub odłączenia baterii powoduje automatyczne zadziałanie zabezpieczeń: ochrona przed uszkodzeniem inwertera, styczników, silników trakcyjnych, a nawet przed ewentualnym porażeniem prądem w razie awarii zasilania 12V. Wyjątkiem bywają niektóre hybrydy floty technologicznej/testowej – dostępne w trybie serwisowym – które pozwalają na przejechanie krótkiego dystansu na napędzie awaryjnym, lecz nie jest to rozwiązanie przeznaczone do cywilnej eksploatacji. Jazda hybrydą z „martwą” baterią grozi nie tylko utratą możliwości hamowania rekuperacyjnego, ale i brakiem wspomagania kierownicy czy systemów bezpieczeństwa aktywnego, zależnych od ciągłości zasilania HV. Taka sytuacja wymaga natychmiastowej naprawy, a każdy przypadek awarii baterii trakcyjnej powinien być diagnozowany przez autoryzowany serwis.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: