Jazda z uszkodzonym sprzęgłem jest możliwa, ale bardzo ryzykowna i powinna być ograniczona do absolutnego minimum. Sprzęgło odpowiada za płynne przenoszenie momentu obrotowego z silnika na skrzynię biegów oraz umożliwia zmianę przełożeń. Jeśli zaczyna szwankować – ślizga się, nie rozłącza w pełni napędu, wydaje nietypowe dźwięki lub powoduje trudności z wrzucaniem biegów – dalsza jazda prowadzi do poważnych uszkodzeń innych elementów układu napędowego. Najczęstsze skutki to nadmierne zużycie synchronizatorów i kół zębatych w skrzyni biegów, przegrzanie i deformacja koła zamachowego oraz zatarcie łożyska oporowego. Uszkodzone sprzęgło sprawia, że zmiana biegów wymaga większej siły, pojawiają się zgrzyty i opory, a auto może nawet „ciągnąć” mimo wciśniętego pedału sprzęgła. W skrajnych przypadkach sprzęgło całkowicie odmawia posłuszeństwa, uniemożliwiając ruszenie z miejsca lub zmianę biegu – wtedy pojazd jest unieruchomiony i wymaga holowania. Długotrwała jazda z niesprawnym sprzęgłem prowadzi do wzrostu spalania paliwa, spadku osiągów, a także zwiększa ryzyko wypadku, bo kierowca traci kontrolę nad przenoszeniem mocy na koła. Jeśli pojawią się pierwsze objawy awarii sprzęgła, należy jak najszybciej udać się do mechanika i nie odkładać naprawy – koszt wymiany sprzęgła jest znacznie niższy niż naprawa skrzyni biegów czy wymiana koła zamachowego.