Czy można mieszać różne płyny chłodnicze?

Płyn chłodniczy to jeden z kluczowych elementów zapewniających prawidłową pracę układu chłodzenia. Jego zadaniem jest nie tylko odbieranie ciepła z silnika, ale także ochrona przed korozją, smarowanie pompy wody oraz zabezpieczanie przed zamarzaniem i wrzeniem. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów płynów chłodniczych, które różnią się składem chemicznym, technologią dodatków oraz kolorem. Właśnie ten ostatni aspekt często prowadzi do błędnego przekonania, że wszystkie zielone, czerwone…

Najważniejsze rozróżnienie dotyczy technologii dodatków, które są odpowiedzialne za ochronę przed korozją. Tradycyjne płyny na bazie technologii IAT (inorganic acid technology) były stosowane głównie w starszych pojazdach. Nowsze formuły, takie jak OAT (organic acid technology), HOAT (hybrid organic acid technology) czy Si-OAT (krzemianowo-organiczna) pojawiły się wraz z rozwojem nowoczesnych układów chłodzenia i nowymi wymaganiami producentów silników.

Mieszanie płynów o różnych technologiach nie jest zalecane, ponieważ może prowadzić do nieprzewidywalnych reakcji chemicznych. Zmieszane płyny mogą tworzyć osady, które ograniczają przepływ cieczy przez chłodnicę, nagrzewnicę i przewody. Dodatkowo zmniejsza się skuteczność ochrony antykorozyjnej i może dojść do pogorszenia parametrów cieplnych – zarówno jeśli chodzi o temperaturę zamarzania, jak i wrzenia.

Co istotne, kolor płynu nie zawsze odpowiada jego technologii. Chociaż zielony kojarzony jest z IAT, a czerwony z OAT, to nie jest to reguła uniwersalna. Producenci mogą stosować własne barwniki, dlatego jedynym pewnym sposobem na identyfikację płynu jest zapoznanie się z jego specyfikacją techniczną lub opakowaniem. Kolor może być pomocny przy dolewaniu płynu tego samego typu, ale nie powinien być jedynym kryterium wyboru.

Jeśli zachodzi konieczność uzupełnienia płynu chłodniczego, a nie ma możliwości dobrania identycznego preparatu, najlepiej całkowicie opróżnić układ i napełnić go nowym, zalecanym przez producenta środkiem. Dolewka „czegokolwiek” w sytuacji awaryjnej może być dopuszczalna na krótkim odcinku, ale należy ją jak najszybciej wymienić na zgodny płyn. Unikanie mieszania zapewnia nie tylko lepszą ochronę, ale także wydłuża żywotność komponentów układu chłodzenia.

Podsumowując, choć mieszanie różnych płynów chłodniczych jest technicznie możliwe, to w praktyce nie jest to rozwiązanie bezpieczne. Różnice w składzie chemicznym, dodatkach i technologii mogą prowadzić do obniżenia skuteczności chłodzenia i ochrony silnika. Najlepszym podejściem jest stosowanie jednego rodzaju płynu zgodnie z zaleceniami producenta oraz regularna kontrola jego stanu i poziomu.