Czujnik ESP (Electronic Stability Program), zwany także czujnikiem przyspieszenia bocznego lub czujnikiem żyroskopowym, to element odpowiedzialny za monitorowanie ruchów nadwozia i przekazywanie informacji do systemu stabilizacji toru jazdy. W przypadku awarii czujnika ESP kierowcy często zastanawiają się, czy możliwa jest jego naprawa, czy konieczna jest wymiana na nowy. W praktyce, większość czujników ESP to elementy elektroniczne o bardzo precyzyjnej konstrukcji, hermetycznie zamknięte i niewymagające okresowej konserwacji. Typowe usterki wynikają z uszkodzeń mechanicznych, zalania wodą, korozji styków lub awarii elektroniki wewnętrznej. W przypadku uszkodzenia mechanicznego lub zwarcia naprawa czujnika jest praktycznie niemożliwa – elementy wewnętrzne są niedostępne, a próba rozebrania czujnika najczęściej kończy się jego trwałym uszkodzeniem. W niektórych przypadkach, jeśli problemem są jedynie zabrudzone lub skorodowane styki, możliwe jest ich oczyszczenie i przywrócenie prawidłowego działania czujnika. Jednak większość usterek wymaga wymiany całego czujnika na nowy lub sprawny używany. Po wymianie czujnika ESP konieczna jest kalibracja systemu za pomocą komputera diagnostycznego, by zapewnić prawidłowe działanie wszystkich funkcji stabilizacji toru jazdy. Naprawa czujnika ESP bez wymiany jest więc możliwa tylko w przypadku drobnych problemów z połączeniami elektrycznymi – poważniejsze awarie wymagają wymiany elementu na nowy.