Czy można przejść przegląd z pękniętą szybą boczną

Pęknięta szyba boczna to jeden z usterek, które często są lekceważone przez właścicieli pojazdów, jednak podczas obowiązkowego przeglądu technicznego może ona zdecydować o negatywnym wyniku badania. Przepisy jednoznacznie określają, że wszystkie szyby w samochodzie muszą być wolne od pęknięć i uszkodzeń, które zagrażają bezpieczeństwu jazdy oraz integralności konstrukcyjnej pojazdu. W praktyce, choć przepisy najściślej dotyczą szyby przedniej czołowej (kluczowej dla widoczności kierowcy), to szyby boczne również podlegają ocenie diagnosty. Jeżeli pęknięcie szyby bocznej wpływa na widoczność, łatwo może się powiększyć w wyniku drgań i może negatywnie wpływać na wytrzymałość całej karoserii w razie wypadku. Ponadto, pęknięta szyba boczna może utrudniać prawidłowe działanie mechanizmów podnoszenia i opuszczania szyb oraz prowadzić do dodatkowych uszkodzeń (np. zarysowania tapicerki, przecieki wody do wnętrza pojazdu). Diagnosta podczas przeglądu technicznego musi ocenić, czy uszkodzenie szyby stwarza realne zagrożenie dla zdrowia i życia – jeśli stwierdzi pęknięcie, które narusza konstrukcję szyby, uniemożliwia jej prawidłowe otwieranie lub stanowi ryzyko dla pasażera, może odmówić pozytywnego wyniku badania. W praktyce starsze uszkodzenia, drobne pęknięcia z dala od punktów montażowych, bywają błędnie akceptowane – lecz zgodnie z prawem pojazd z pękniętą szybą boczną nie powinien być dopuszczony do ruchu. Jazda z uszkodzoną szybą to także ryzyko w razie kontroli drogowej oraz poważne zagrożenie podczas kolizji – pęknięta szyba nie chroni właściwie przed odłamkami, a przy wybuchu poduszki powietrznej lub zderzeniu bocznym może rozsypać się do wnętrza auta.