Czy można przeprogramować kierunek działania szyb

Możliwość przeprogramowania kierunku działania szyb elektrycznych to zagadnienie, które pojawia się najczęściej przy adaptacjach samochodów na rynki zagraniczne, po wymianach drzwi lub naprawach systemów komfortu. Standardowo, kierunek ruchu elektrycznych szyb jest ustalany fabrycznie przez producenta w oparciu o rozmieszczenie przełączników oraz kraj docelowy pojazdu – „góra” zawsze podnosi, a „dół” opuszcza szybę. Przeprogramowanie kierunku działania wymaga dostępu do elektroniki sterującej (komfort module, BCM/Body Control Module lub osobnego sterownika szyb). W nowszych samochodach funkcja ta bywa możliwa poprzez komputer diagnostyczny – odpowiednie oprogramowanie serwisowe (np. VAG, Techstream, IDS) umożliwia zmianę logiki sterowania na poziomie kodowania, choć nie zawsze każdy sterownik obsługuje taką funkcjonalność. Przeprogramowanie może być również możliwe po zamianie miejscami kabli w kostce wyłącznika szyb lub po zamianie polaryzacji silnika, lecz takie rozwiązanie niesie ryzyko uszkodzenia elektroniki oraz utraty niektórych funkcji (np. automatycznego domykania, komfortowego otwierania). W samochodach, gdzie system szyb jest podłączony do sieci CAN, niemal zawsze wymagane jest kodowanie przez serwis autoryzowany, który odpowiednio skonfiguruje funkcje w oprogramowaniu. Przesłanki do przeprogramowania to m.in. przekładka z wersji angielskiej na europejską, nietypowe zachowanie szyb po wymianie przełączników czy nietrafne naprawy w przeszłości. Przed przystąpieniem do jakichkolwiek modyfikacji należy bezwzględnie sprawdzić dokumentację pojazdu i skonsultować się z serwisem. Niektóre auta nie dopuszczają zmiany kierunku działania poza fabryczną logikę i jakiekolwiek próby mogą skutkować usterką BCM lub utratą gwarancji. W praktyce najlepszym rozwiązaniem jest naprawa systemu według oryginalnych wytycznych producenta – każda modyfikacja powinna być uzasadniona i wykonana przez profesjonalistę.