Czy można przeprogramować sterownik SRS po wypadku

Sterownik SRS (poduszek powietrznych i napinaczy) to element o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa – decyduje o momencie aktywacji poduszek, zapisuje kluczowe dane z kolizji i aktywuje systemy podczas wypadku. Po wystrzeleniu poduszek lub napinaczy, sterownik zapisuje w swojej pamięci tzw. „crash data” – informacje o zdarzeniu, okolicznościach wypadku i kodach błędów. W standardzie przewidziano, że sterownik po aktywacji zabezpieczeń powinien zostać wymieniony na nowy jako element jednorazowy. Niemniej jednak, technologia elektroniczna umożliwia dziś „kasowanie crash data” – przeprogramowanie sterownika polegające na skasowaniu pamięci o wypadku oraz ponownym zaprogramowaniu jednostki, tak by mogła działać w kolejnym cyklu. Proces kasowania crash data wymaga profesjonalnych narzędzi – programatorów (tzw. airbag reset tool), specjalistycznych interfejsów i wiedzy z zakresu mikroelektroniki. Przeprogramowany sterownik musi przejść testy integralności i komunikacji z resztą systemu, by mieć pewność, że poprawnie rozpoznaje podłączone poduszki, napinacze oraz czujniki zderzenia. Nie wszystkie sterowniki SRS dają się przeprogramować, a niektóre wersje po wypadku są fizycznie blokowane przez producenta przed ponownym wykorzystaniem (np. dodatkowe zabezpieczenia sprzętowe, zgrzewane układy pamięci ROM). W praktyce serwisy oferujące reset SRS gwarantują skuteczne wyczyszczenie pamięci w większości popularnych modeli, ale zawsze należy po operacji zweryfikować komunikaty komputera, wykonać test wykonawczy SRS i upewnić się, że lampka airbag gaśnie po rozruchu. Odpowiedzialność prawna i bezpieczeństwo po takim zabiegu spoczywa na wykonawcy – użytkownik musi być świadomy, że naprawiony sterownik musi przejść końcową diagnostykę. Kasowanie crash data to rozwiązanie ekonomiczne, lecz zrozumienie jego ograniczeń i konieczności użycia wysokiej klasy sprzętu jest niezwykle ważne przy każdej pracy przy systemie SRS.