Samodzielna kontrola stanu filtra paliwa jest możliwa, choć w nowoczesnych samochodach filtr ten często znajduje się w trudno dostępnym miejscu – pod podwoziem, w pobliżu zbiornika paliwa lub nawet wewnątrz zbiornika. W starszych autach z łatwo dostępnym filtrem liniowym można go wymontować i sprawdzić wizualnie – jeśli filtr jest metalowy, warto go potrząsnąć i nasłuchiwać, czy w środku nie ma zanieczyszczeń, wody lub opiłków. W przypadku filtrów przezroczystych można ocenić kolor i przejrzystość elementu filtracyjnego – ciemny, brązowy lub czarny filtr świadczy o dużym stopniu zanieczyszczenia. Objawami zużytego lub zapchanego filtra paliwa są: trudności z rozruchem, szarpanie silnika, spadek mocy, falowanie obrotów, gaśnięcie na biegu jałowym oraz zapalanie się kontrolki „check engine”. W nowoczesnych autach z komputerem pokładowym można sprawdzić ciśnienie paliwa na listwie wtryskowej – jeśli jest zbyt niskie, filtr może być zapchany. W dieslach z czujnikiem obecności wody w filtrze komputer może wyświetlić odpowiedni komunikat. W przypadku podejrzenia zapchania filtra paliwa najlepiej wymienić go na nowy – koszt jest niewielki, a ryzyko uszkodzenia pompy czy wtryskiwaczy bardzo wysokie. Regularna wymiana filtra paliwa zgodnie z zaleceniami producenta to podstawa niezawodnej pracy układu zasilania.