Wymiana przegubu zewnętrznego to jedna z tych napraw, którą wielu kierowców rozważa wykonanie we własnym zakresie. W teorii operacja ta nie wymaga specjalistycznych narzędzi diagnostycznych, a części są stosunkowo tanie i łatwo dostępne. Jednak w praktyce wszystko zależy od poziomu doświadczenia, dostępu do odpowiednich narzędzi i znajomości budowy konkretnego modelu samochodu. Choć wymiana przegubu nie należy do najbardziej skomplikowanych czynności serwisowych, wymaga precyzji, siły i ostrożności.
Najważniejszym elementem przegubu zewnętrznego jest jego połączenie z piastą koła. To właśnie tutaj osadzony jest wielowypust przegubu, który przekazuje moment obrotowy z półosi na piastę i dalej na koło. W zależności od konstrukcji pojazdu może on być przykręcany dużą śrubą centralną lub zabezpieczony specjalnym pierścieniem. Samo wyjęcie przegubu z piasty wymaga często sporej siły – element ten bywa mocno osadzony i bez użycia odpowiedniego ściągacza lub młotka z drewnianą końcówką trudno go wydostać bez uszkodzenia.
Aby uzyskać dostęp do przegubu, konieczne jest zwykle odkręcenie śruby centralnej, poluzowanie piasty i odchylenie zwrotnicy. W niektórych autach trzeba również rozłączyć końcówkę drążka kierowniczego, a czasem nawet zdjąć wahacz lub odkręcić amortyzator, aby zrobić miejsce na wyjęcie półosi. To moment, w którym łatwo popełnić błąd – źle podparty samochód, napięte sprężyny lub zbyt silne uderzenie mogą doprowadzić do uszkodzenia innych elementów zawieszenia lub nawet do wypadku.
Po demontażu półosi można przystąpić do wymiany przegubu. Jeśli jest to przegub wymienialny (a nie zintegrowany z półosią), należy usunąć starą opaskę manżety, zsunąć przegub i dokładnie oczyścić miejsce połączenia. Nowy przegub montuje się zazwyczaj z użyciem pierścienia zabezpieczającego, który trzeba wprowadzić w odpowiednie wyżłobienie – to czynność wymagająca dokładności, ponieważ źle osadzony pierścień uniemożliwi prawidłowe zamocowanie przegubu.
Równie ważne jest odpowiednie smarowanie. Każdy nowy przegub powinien być wypełniony świeżym smarem dostarczanym przez producenta – zazwyczaj wystarczy zużyć całą zawartość dołączonego opakowania. Należy dokładnie rozprowadzić smar po całej powierzchni tocznej, a także wewnątrz nowej manżety, zanim zostanie ona założona i zabezpieczona opaskami.
Po zmontowaniu wszystkich elementów bardzo ważne jest prawidłowe dokręcenie śruby centralnej przegubu – zwykle moment dokręcania jest dość wysoki i wymaga klucza dynamometrycznego. Niedociągnięcie lub przekręcenie tej śruby może skutkować uszkodzeniem łożyska piasty, pojawieniem się luzu lub nawet obluzowaniem przegubu podczas jazdy.
Podsumowując – samodzielna wymiana przegubu zewnętrznego jest możliwa i często wykonywana przez bardziej zaawansowanych amatorów motoryzacji. Wymaga jednak odpowiedniego przygotowania, wiedzy, zestawu narzędzi i ostrożności. Jeżeli kierowca nie czuje się pewnie w takich naprawach, lepszym rozwiązaniem będzie zlecenie wymiany w warsztacie. Źle wykonana naprawa może doprowadzić do jeszcze większych problemów, a oszczędności okażą się pozorne.