Czy można smarować elementy sprzęgła bez demontażu?

Smarowanie elementów sprzęgła bez demontażu jest bardzo ograniczone i dotyczy wyłącznie niektórych części układu. W przypadku sprzęgieł obsługiwanych linką można smarować samą linkę – najlepiej specjalnym preparatem penetrującym, który wnika między pancerz a linkę stalową. Smarowanie linki poprawia płynność pracy pedału, zmniejsza opory i wydłuża jej żywotność. Jednak nie wolno smarować elementów ciernych sprzęgła – tarczy, docisku, okładzin czy powierzchni styku z kołem zamachowym. Dostanie się smaru lub oleju na te części prowadzi do poślizgu, szarpania, a nawet całkowitego zniszczenia sprzęgła. W nowoczesnych autach z hydraulicznym sprzęgłem bez demontażu można ewentualnie nasmarować punkty ruchome mechanizmu pedału (sworznie, tuleje), ale nie ma możliwości smarowania wysprzęglika, piasty tarczy czy tulei prowadzącej bez rozbierania układu. Próby aplikacji smaru przez otwory serwisowe lub „na wyczucie” mogą skończyć się zabrudzeniem okładzin i poważną awarią. Smarowanie tulei prowadzącej wysprzęglika czy wielowypustu piasty tarczy sprzęgłowej wykonuje się wyłącznie podczas montażu sprzęgła, stosując do tego specjalne, wysokotemperaturowe smary. Nadmiar smaru zawsze należy usunąć, by nie dostał się na okładziny cierne. Podsumowując: bez demontażu można smarować tylko linkę sprzęgła i punkty ruchome pedału. Pozostałe elementy wymagają rozebrania układu i precyzyjnego, punktowego smarowania zgodnie z zaleceniami producenta.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: