Czy można wyłączyć Torque Vectoring w napędzie 4×4

Torque Vectoring to zaawansowana technologia stosowana w nowoczesnych napędach 4×4, której celem jest aktywne zarządzanie rozdziałem momentu obrotowego pomiędzy koła (najczęściej jednej osi, głównie tylnej) w celu poprawy przyczepności i zwiększenia dynamiki auta w zakrętach. Funkcja ta realizowana jest poprzez dedykowane sprzęgła sterujące przepływem momentu – z reguły w postaci elektromagnetycznych wielopłytkowych mechanizmów sterowanych komputerem. Standardowo system Torque Vectoring działa automatycznie, wykorzystując algorytmy bazujące na odczytach z czujników prędkości kół, kąta skrętu kierownicy, ciśnienia hamulców i czujników dynamicznych podwozia. Z perspektywy użytkownika wyłączenie Torque Vectoring jest z reguły niemożliwe w pełnym sensie – system pracuje w tle jako nierozerwalna część pakietu bezpieczeństwa i stabilizacji toru jazdy. W niektórych modelach samochodów sportowych lub terenowych (np. BMW M, Mercedes-AMG, wybrane Subaru WRX STI, Ford Focus RS) możliwe jest jednak ograniczenie aktywności Torque Vectoring przez tryby jazdy (np. Sport, Race, Drift) lub całkowite wyłączenie go łącznie z ESP. Odbywa się to przez menu komputera pokładowego, jednak funkcja ta jest udostępniona głównie dla doświadczonych kierowców i tylko przy wyłączonych systemach kontroli trakcji – w typowych SUV-ach i autach AWD Torque Vectoring zawsze działa dla zwiększenia bezpieczeństwa. Próby dezaktywacji przez modyfikacje programowe mogą nieść ryzyko błędów i dezaktywacji innych podsystemów. Warto podkreślić, że w terenie Torque Vectoring poprawia zdolności trakcyjne, dlatego jego celowe wyłączanie może pogorszyć skuteczność przejazdu i bezpieczeństwo jazdy codziennej.