Czy można wymienić sterownik SRS bez ingerencji w poduszki?

Sterownik SRS (Supplemental Restraint System) to elektroniczne centrum zarządzania wszystkimi elementami systemu bezpieczeństwa biernego w samochodzie – poduszkami powietrznymi, napinaczami pasów, czujnikami zderzenia i innymi komponentami. Wymiana sterownika SRS może być konieczna po poważnej kolizji, awarii lub uszkodzeniu modułu. W wielu przypadkach możliwa jest wymiana samego sterownika bez konieczności ingerencji w poduszki powietrzne, o ile nie zostały one aktywowane lub uszkodzone. Procedura wymiany polega na odłączeniu akumulatora, demontażu zużytego modułu, zamontowaniu nowego sterownika i podłączeniu wszystkich wiązek przewodów. Kluczowym etapem jest programowanie nowego sterownika – musi on zostać zakodowany pod numer VIN pojazdu i skonfigurowany zgodnie z wyposażeniem auta. Po wymianie sterownika konieczne jest przeprowadzenie diagnostyki komputerowej, która pozwala sprawdzić poprawność komunikacji z wszystkimi podzespołami systemu SRS. Jeśli poduszki powietrzne i napinacze nie były aktywowane, nie ma potrzeby ich wymiany. W przypadku, gdy doszło do wystrzelenia poduszek lub napinaczy, należy wymienić także te elementy, aby system działał prawidłowo. Warto pamiętać, że wszelkie prace przy systemie SRS powinny być wykonywane przez wykwalifikowany serwis, z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa. Nieprawidłowa wymiana sterownika może prowadzić do błędów systemu, braku ochrony w razie wypadku lub przypadkowej aktywacji poduszek podczas jazdy.